dcsimg

Vindkraft och rennäring

Hänsynen till rennäringen har ökat i senare avgöranden jämfört med tidigare avgöranden. De avvägningar som uttryckligen gjorts mellan riksintresset vindkraft och riksintresset rennäring får hittills sägas ha avgjorts något mer till vindkraftens fördel men det förefaller som om en förflyttning av tyngdpunkten pågår. Områden som är viktiga för rennäringen kan undantas från vindkraft även om de inte är av riksintresse för rennäringen.

Områden som är viktiga för rennäringen kan eller ska undantas från vindkraftsetableringar. Vindkraft kan ge upphov till en undvikelseeffekt för ren inom cirka 5 kilometer. I senare mål ställer sig MÖD bakom sakkunnigutlåtande om att betet störs till 100 % inom själva parken och till 50 % upp till 3 km från parkens centrum. Kumulativa effekter av andra störningar på rennäringen ska beaktas när man prövar vindkraftsetablering. Stödutfodring och lastbilsflytt för att kompensera för påverkan på flyttled har accepterats. Verksamhetsutövare har ålagts att stödutfodra, ersätta kostnader för extra renskötare, snöskoter och bränsle.

M 1802-17

Boxmodell med 10 verk, fem verk vardera i två delområden.

Nu begränsad storlek på delområdena och påverkan på motstående intresse (rennäring) kan bedömas ändå. Den fria placeringen var inget hinder mot att pröva verksamheten.

Ansökan avser två mindre etableringsområden för vindkraftverk med fri placering inom ett område där rennäring bedrivs. Ansökan avser område 1,5 km från ett rastbete som är utpekat som ett riksintresseområde förrennäring och ett område utpekat som ett s.k. kärnområde av riksintresse finns ca 500 m därifrån. Rennäringen kommer att påverkas. Hänsyn ska tas till kumulativa effekter av vindkraft, ledningar, vägar mänsklig närvaro mm. Byggskedet klaras genom att perioden 1 december till 31 maj undantas från byggande. Det är endast 10 verk och de ligger utanför utpekat riksintresseområde för rennäring. Finns studier som visar att vindkraftverk är avhållande och finns andra studier som visar annat. Det går inte att sätta upp fast avstånd som ska respekteras. Sammantagen bedömning är att rennäringen inte påtagligt skadas. Tillstånd gavs.

M 3648-17

36 verk

Boxmodell med fri placering av 36 verk godkändes. Det var inte lika fri placering som i MÖD 2017:27, vidare finns begränsningsytor, antalet möjliga placeringar är färre. Det motstående intresset rennäringen har inte ansetts påverkas av den fria placeringen. Beslutsunderlaget är därmed tillräckligt för att kunna bedöma effekten för rennäringen. Boxmodell OK.

Ca 2,7 km från området fanns riksintresseområde för rennäringen. I domen glörs en lång rad bedömningar av vindkraftens påverkan på rennäringen. MÖD gör bedömningen att det inte medför påtaglig skada för rennäringen. Tillstånd gavs.

M 10984-16

Lokaliseringsbedömningar, avvägningar rennäring/vindkraft. Jfr 2017-11-24 i mål nr

M 10882-16 och 10878-16). Länsstyrelsen (MPD) gav tillstånd, MMD upphävde MÖD höll med MMD.

Ansökan om sex verk i direkt anslutning till befintlig park på Gabrielsberget med 40 verk. Riksintresse vindbruk men inte utpekat riksintresse rennäring. Goda förutsättningar för vinterbete för ren. Bedömningen är att vindkraftverken påverkar förutsättningarna för renskötsel. Studier som anger att detta gäller inom 3-5 km nämns. Erfarenheter från Gabrielsberget som visar försvårande vägs in. Störningar under byggskedet skulle gå att lösa med försiktighetsmått/skyddsåtgärder. Under driftskedet är det svårare med skyddsåtgärder. Området är ett kärnområde för rennäring. Påverkan på rennäring blir påtaglig. Intresseavvägning vind/rennäring ska göras. Genom befintlig park Gabrielsberget har rennäringen redan fått tåla intrång. MÖD konstaterar att det är risk för att en ytterligare utbyggnad av vindkraft kan medföra att det inte längre är möjligt att bedriva traditionell rennäring inom vinterbetesområdet.

M 6328-16

Rennäringsfrågor.

Bedömning av riksintresse för vindkraft och riksintresse för rennäring varvid vindkraften bedömts ha företräde.

Samrådsskyldighet med samebyn om arbeten och tidplan under anläggningsfasen.

Inga omfattande anläggningsarbeten under tiden 15 december-30 april om inte bolaget och samebyn är överens om det.

Årligt samrådskrav med samebyn under driftfasen.

Bolaget ålades att vidta kompensationsåtgärder för samebyns renskötsel motsvarande högst 1 350 000 kr. Viss delegation till tillsynsmyndigheten avseende kompensationsåtgärder.

M 10882-16

Tidigare tillståndsgiven park (40 verk). Nu uppskjuten fråga ang. begränsning av påverkan på rennäringen. Endast bolaget klagade till MÖD.

Området används för vinterbete. Det är svårt att beräkna områdets kapacitet för renbete (enheten renbetesdygn används= antalet renar x antalet dygn). Blir istället skälighetsuppskattning.

Många faktorer påverkar renarnas rörelsemönster men tillräckligt talar för att vindkraftverken, anlagda vägar och ökad mänsklig närvaro – är den viktigaste orsaken till de störningar som uppkommit i renskötseln och den ökade arbetsbelastningen för renskötarna. Utgångspunkten är att villkor ska föreskrivas så att vinterbetesmarkerna förblir beteskraftiga på lång sikt. Följande frågor var tvistiga i MÖD.

Utfodringshage ska anläggas för att motverka negativa effekter på rennäringen. Kostnaden 1-1,7 Mkr och sedan 50-60 tkr/år är inte oskälig. Invändning om att kostnaden(inkl övriga villkor) är 1,9 % av bolagets intäkter första året ändrade inte det.

I fråga om undvikande nämner MÖD äldre domar där undvikandezonen angetts till 5 km, i nu aktuell dom anger MÖD att betesbortfallet ska bestämmas på det sätt den utsedde sakkunnige angett (se sid 51 i MMD Umeås dom där anges 100 % bortfall i parkområdet och 50 % bortfall inom 3 km rån parkens centrum)

20 GPS-sändare ska bekostas av bolaget. Ca 50 000 kr.

Arvode för en extra renskötare (viss tid) ska bekostas av bolaget, 185-280 tkr/år.

Bolaget ska tillhandahålla en snöskoter, 80-115 tkr/år.

Bolaget ska stå för bränsle, motsvarar 50-70 tkr/år (ev ngt lägre>). Villkoret ska alltså inte upphävas.

M 10878-16

Ansökan om 6 verk på 200 meter, (utöver de 40 verk på 150 meter som redan finns). MPD gav tillstånd till sex verk, MMD upphävde tillståndet vilket MÖD instämde i.

Området är inte av riksintresse för rennäringen men har stor betydelse såsom vinterbetesmarker för renskötseln.

Den befintliga parken (40 verk) inverkar negativt på möjligheterna att bedriva renskötsel i området genom den betesförlust som uppkommer och renarnas ändrade rörelsemönster.

Samebyn har invänt att ytterligare etablering av vindkraft inom området leder till att det inte länge kan användas för vinterbete. MÖD har inte ansett att det finns anledning att ifrågasätta den beskrivningen. Bolagets invändning att påverkan kan lösas med en ny uppsamlingshage har inte ansetts tillräckligt. Påverkan från de sex verken tillsammans med de 40 befintliga innebär att platsen inte kan anses vara en lämplig lokalisering för tillkommande vindkraftverk.

M 11588-14

Tillstånd har i länsstyrelsen (MPD) givits till vindkraftpark (50 verk) på Blakliden i Åsele kommun. Bara bolaget klagade vidare. I MÖD var fråga om verksamhetsområdets utbredning bl.a. med avseende på påverkan på rennäringen.

En korridor mellan två verksamhetsområden (Granliden och Blakliden) har ansetts vara av betydelse för rennäringen och skulle därmed inte ingå i verksamhetsområdet.

Ett område benämnt Sockerberget har goda vindförhållanden. Av miljökonsekvensbeskrivningen och rennäringsutredningen framgår att Sockerberget utgör ett av de viktigaste betesområdena för rennäringen inom området. Där finns tallbackar med lavförekomst som är särskilt viktiga för renbetet. Området har även historiskt sett varit viktigt för denna näringsverksamhet. Av rennäringsutredningen framgår att det sannolikt är ett hundratal renar som använder området under några veckor. En anläggning kan störa renarna och påverka betesförhållandena. Det finns risk för kumulativa effekter av vindkraftsparker, skogsbruk och vattenskötsel i området som tillsammans försvårar samebyns förutsättningar att bedriva renskötsel. Lokalisering på Sockerberget var olämplig och tilläts inte.

M 847-11, Bodhögarna

M 825-11, Ögonfägnaden

M 824-11, Björkhöjden

Tillstånd har i länsstyrelsen (MPD) givits till tre vindkraftparker (80, 40 och 240 verk). Besluten överklagades av en sameby och sen anslutningsvis av bolaget.

Tillämpningen av miljöbalkens regler tillgodoser de åtaganden Sverige har enligt ICCPR (Konventionen om medborgerliga och politiska rättigheter).

Rennäringen omfattas av de allmänna hänsynsreglerna i 2 kap. miljöbalken.

Av 3 kap. 5 § miljöbalken framgår att mark- och vattenområden som har betydelse för rennäringen så långt som möjligt ska skyddas mot åtgärder som kan påtagligt försvåra rennäringens bedrivande. Mark- och vattenområden som är särskilt lämpliga för anläggningar för energiproduktion ska enligt 3 kap. 8 § miljöbalken så långt som möjligt skyddas mot åtgärder som påtagligt kan försvåra tillkomsten av sådana anläggningar. Om ett område är av riksintresse för flera oförenliga ändamål ska enligt 3 kap. 10 § miljöbalken företräde ges åt det ändamål som på lämpligaste sätt främjar en långsiktig hushållning med marken, vattnet och den fysiska miljön i övrigt.

I viss utsträckning saknas forskning rörande vindkraftverks s.k. regionala och långsiktiga påverkan på domesticerade renar. Forskningsläget är relativt tydligt när det gäller vägars och tekniska installationers regionala påverkan på ren och att nuvarande forskning entydigt tyder på att vindkraftsparker kan ge upphov till undvikelseeffekt på betydande avstånd från vindkraftverken. MÖD menade att detta forskningsläge kunde utgöra utgångspunkt även för en bedömning på vindkraftverks påverkan på domesticerad ren.

Undvikelseeffekten får sådan omfattning att påverkan på renpopulationen leder till att bedrivandet av rennäring tydligt påverkas (med beaktande av försiktighetsprincipen) vid ett avstånd som uppskattas till cirka 5 km. Ett uppsamlingsområde för ren som behövdes för att nå vintebetesområde låg på 5 km avstånd, detta ansågs förenligt med vindkraftsetableringen.

Verken skulle omöjliggöra användningen av en flyttled för renar. Det gick att flytta renarna med lastbil och villkor om stödutfodring. När detta var reglerat var flyttleden inget hinder för vindkraftstillståndet.

M 10316-09

Tillstånd till 30 vindkraftverk. Området var av riksintresse både för vindkraft (3:8 MB) och för rennäringen (3:5 MB).

Berörd sameby ansåg att påverkan på rennäringen var för dåligt utredd. MÖD ansåg att befintlig utredning var tillräcklig. MÖD konstaterade vidare att om ett område utpekats som riksintresse innebär det att området bör skyddas från sådana förändringar som förhindrar ett utnyttjande för det ändamålet. Vad gäller riksintresse för rennäringen ansåg MÖD att utredningen i målet inte visade annat än att den planerade etableringen endast kunde komma att inskränka renbetet på Glötesvålen på ett begränsat sätt. Vid en avvägning enligt 3 kap. 10 § miljöbalken (två riksintressen mot varandra) ansåg MÖD att företräde, mot bakgrund av riksdagens utbyggnadsmål, skulle ges till vindkraftens intressen som på bästa sätt anses främja den långsiktiga hushållningen med marken i området och innebär en från allmän synpunkt god hushållning enligt 3 kap. 1 § miljöbalken.

I underligande MPD-beslut fanns inskrivet att kontrollprogrammet skulle innehålla undersökningar av påverkan på rennäringen.

M2009/1517/F/M

Tillåtlighetsbeslut från regeringen för 1 101 vindkraftverk. Regeringen avgjorde genom beslutet tillåtligheten som sen blev bindande vid efterkommande tillståndsprövning som ska ske av länsstyrelsen (MPD). Tillåtligheten förenades med att antal villkor.

Av MKB:n framgick att rennäringen är areellt sett en mycket betydelsefull markanvändning i Markbygden. Nästan hela utredningsområdet utgör vinterbetesmarker. Sametinget, samernas riksförbund och företrädare för samebyar har avstyrkt att tillstånd ges. Begränsad del av området var riksintresse för rennäringen (3:5 MB) och delar av området var riksintresse för vindkraft (3:8 MB).

I fråga om rennäringen uttalade regeringen följande. Kunskaperna om hur storskaliga vindkraftsanläggningar påverkar rennäringen är små. Hur stort intrånget kommer att bli är mycket svårt att för-utse. Med villkor om att bolaget ska kompensera för det intrång som verksamheten medför för rennäringens bedrivande, bedömer regeringen i likhet med miljöprövningsdelegationen, att rennäringen i de områden som bedömts vara av riksintresse inte kommer att påtagligt försvåras och att hinder för tillåtlighet därmed inte föreligger. Kravet på kompensation för intrång och även skadeförebyggande åtgärder gäller hela utredningsområdet och omkringliggande områden.

För tillåtligheten föreskrevs (villkor 2) att den inom utredningsområdet närmare placeringen och utformningen av vindkraftverk och vägar skulle, i samråd med Länsstyrelsen i Norrbottens län och berörda samebyar, ske så att påverkan på rennäringens bedrivande så långt möjligt begränsas. Bolaget skulle vidare vidta åtgärder i syfte att kompensera för det intrång som verksamheten förorsakar rennäringen i utredningsområdet och omkringliggande områden.

Vidare skulle (villkor 3),i samråd med bl.a samebyarna, påverkan på rennäringen undersökas.

RÅ 2010 not 52

1989-08

MÖD 2009:38, 2009-08-25, M 5256-08

Regeringen, 2007-12-19, M2007/1617/F/M

30 vindkraftverk på lågfjället Sjiska i Gällivare kommun. Regeringen gav tillåtligheten. Den rättsprövades av Regeringsrätten (numera HFD) som förklarade att regeringens beslut skulle stå fast. Tillståndet prövades sen slutligen av MÖD so då var bunden av regeringens tillåtlighetsbeslut.

Rennäringen nämns i regeringsbeslutet men argumenten utvecklas inte.

En sameby har (vid tillståndsprövningen i miljödomstol) förklarat att man inte har något att erinra mot att tillstånd ges.

M 2210-08

Tillstånd till 14 vindkraftverk.

Sametinget angav att riksintresset för rennäringen skulle bedömas fristående från uppgörelser med företrädare för rennäringen.

Området är riksintresse för rennäringen samt för flyttled för ren. Delar är riksintresse för vindkraft. Det ha enligt MÖD inte framkomit några omständigheter som talar för att de sökta vindkraftsetableringen påtagligt skulle försvåra bedrivande av rennäring i området. Någon avvägning av oförenliga riksintressen enligt 3 kap. 10 § MB behövde därför inte göras.

RegR 2008-06-26, 3181-07, 3183-07

MÖD 2007-10-25, M 300-07

Tillstånd till 40 vindkraftverk.

Beträffande verksamhetens eventuella inverkan på rennäringen enades bolaget och samebyn om ett villkor (villkor 7) och att frågan om åtgärder för att minska eventuell inverkan på rennäringen sätts på prövotid.

Riksintresse för vindkraft, inga konkurrerande riksintressen.

Påverkan på rennäringen ska kontrolleras vilket ska anges i kontrollprogrammet.

Detaljplanen prövades av regeringen och rättsprövades av Regeringsrätten (numera HFD).

M 5074-07

Vindmätningsmast.

Samråd enligt 12 kap. 6 § miljöbalken. En sameby fick inte föra talan mot ett beslut om samråd enligt 12 kap. 6 § MB då beslutet i sig inte innebar någon rätt att förfoga över marken för att uppföra en vindmätningsmast.

M 8153-04

Vindmätningsmast.

Dispens från nationalparksföreskrifter. Att sätta upp en 40 meter hög vindmätningsmast i en nationalpark under en begränsad tid och i syfte att undersöka möjligheterna att etablera vindkraft i området har inte ansetts utgöra särskilt skäl för att dispens från nationalparksföreskrifterna ska meddelas.

Nätverket för vindbruk & Peter Ardö
Publicerad: 2016-04-04
Ändrad: 2017-12-19